Zmobilizuj się do działania! Infografika motywacyjna
Zmobilizuj się do działania!
Chcesz zacząć uprawiać aktywność fizyczną i wytrwać w swoim postanowieniu?
Fizjologiczne i psychologiczne korzyści z regularnego uprawiania aktywności fizycznej są ogromne, i powszechnie znane [1]. Jednak badania pokazują, że ponad 50% osób, które podjęły się tej aktywności, rezygnuje po upływie pierwszych sześciu mięsięcy [m.in. 2]. Phillips, Schnider, Mercer [3] sugerują, że ludzie rezygnują z aktywności fizycznej z trzech głównych powodów: a) porażki, b) braku poprawy, c) zmiany motywacji. Jak temu zapobiec?
Postaw sobie cel!
Właściwie wyznaczone cele mają ogromny wpływ na nasze działania i są skuteczną techniką wspomagającą osiągnięcie założonego wyniku [m.in. 4]. Metaanaliza 36 badań dotyczących skuteczności wyznaczania celów w sporcie profesjonalnym i podczas aktywności fizycznej potwierdziła, że wyznaczanie celów działa, i to dodatkowo bardzo dobrze [5]. Ponadto badania Burton i Weiss [6] pokazały, że w 70 z 88 badań (80%) w sporcie i aktywności fizycznej uzyskano od umiarkowanych do silnych efektów pomiędzy wyznaczonymi celami a efektywnością ich realizacji. Wyznaczenie celu działa, ponieważ zwiększa naszą wewnętrzną motywację, wytrwałość i wkładany wysiłek [7, 8].
Stawiaj sobie wyzwania!
Największą wartość motywacyjną mają cele, które stanowią dla nas wyzwanie, przy czym są równocześnie możliwe do osiągnięcia. W metaanalizie wykazano, że to umiarkowanie trudne cele są najbardziej efektywne [5]. Z kolei badanie przeprowadzone przez Bueno i in. [9] wykazało, że jeśli cele są postrzegane jako zbyt trudne, mogą one prowadzić do frustracji, spadku pewności siebie, a także jakości wykonania. W efekcie nieosiągnięcie zbyt trudnych celów może doprowadzić do wyuczonej bezradności. Z kolei cele mające niewielką wartość, to te co do których nie potrzeba zbyt wielkiego wysiłku by je osiągnąć. W tym wypadku uczestnicy szybko tracili zainteresowanie i motywację do ich zrealizowania. Wiara w to, że jesteśmy w stanie osiągnąć wyznaczony przez siebie cel, ma kluczowe znaczenie dla utrzymania motywacji [9].
W trakcie aktywności koncentruj się na działaniu i wysiłku, nie na wyniku!
W badaniu Wilson i Brookfield’a [8] sześćdziesiąt osób zostało losowo przydzielonych do trzech grup: a) wyznaczającej sobie cel nastawiony na proces; b) wyznaczającej sobie cel nastawiony na wynik; c) grupy kontrolnej nie wyznaczającej sobie celu. Następnie wszyscy wzięli udział w sześciotygodniowym programie ćwiczeń. Wyniki wykazały, że osoby stawiającej sobie cel związany z procesem (skupiający się na działaniu, w które osoba musi się zaangażować, aby wykonać dane zadanie dobrze, np. odpowiednia praca nóg) czerpały większą przyjemność z aktywności fizycznej, mniejsze napięcie i presję związaną z ćwiczeniami oraz większą systematyczność w ćwiczeniach niż osoby z grupy kontrolnej i nastawionej na wynik. Osoby te wykazały się też większą wytrwałością po zakończeniu programu i utrzymywały swoją aktywność fizyczną zarówno po trzech, jak i sześciu miesiącach od zakończenia programu. Z kolei Burton [6] odkrył, że pływacy, którzy stawiali sobie cele nastawione na wysiłek, naukę i stawanie się coraz lepszym w porównaniu z tymi, którzy koncentrowali się jedynie na wyniku, przeżywali mniej lęku w trakcie aktywności fizycznej i wykazywali większą pewność siebie.
Autor: Zuzanna Wałach-Biśta
- Nieman, D.C. (1998). The Exercise-Health Connection: How to Reduce the Risk of Disease and Other Illnesses by Making Exercise your Medicine. Leeds, UK: Human Kinetics.
- Matsumoto, H., Tekenaka, K. (2004). Motivational profiles and stages of exercise behaviour change. International Journal of Sport and Health Sciences, 2, 89-96.
- Phillips, E.M., Schnider, J.C., Mercer, G.R. (2004). Motivating elders to initiate and maintain exercise. American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation, 85(3), 52-57.
- Locke, E,A., Latham, G.P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.
- Kyllo, L.B., Landers, D.M. (1995). Goal setting in sport and exercise: A research synthesis to resolve the controversy. Journal of Sport and Exercise Psychology, 17, 117-137.
- Burton, D., Weiss, C. (2008). The fundamental goal concept: The path to process and performance success. W: T. Horn (red.), Advances in sport psychology (3rd, s. 339-375). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Guan, J., Xiang, P., McBride, R., Bruene, A. (2006). Achievement goals, social goals, and students’ reported persistence and effort in high school physical education. Journal of Teaching Physical Education, 25, 58-74.
- Wilson, K., Brookfield, D. (2009). Effect of goal setting on motivation and adherence in a six-week exercise program. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6, 89-100.
- Bueno, J., Weinberg, R.S., Fernandez-Castro, J., Capdevila, L. (2008). Emotional and motivational mechanisms mediating the influence of goal setting on endurance athletes’ performance. Psychology of Sport and Exercise, 9, 786-799.